keskiviikko 10. joulukuuta 2014

''Maailma on minun, maailma on sinun, maailma on tehty meitä varten''

Olin Sacossa TOPissa vähän yli pari viikkoa. Vaikka Sacossa olo ei toiminut, en silti löydä juurikaan mitään negatiivista sanottavaa kyseisestä paikasta. Työntekijät Sacossa on mukavia; etenkin Tommy ja JR ansaitsee suuret krediitit.

Saco on iso maailmalle levinnyt kampaamoketju, jonka vetäjänä toimii Richard Ashforth. Liikkeitä löytyy mm. Iso-Britanniasta, Kanasta, USAsta, Ranskasta, Tanskasta ja Brasiliasta.
Ja joka maan liikkeestä pitäisi löytyä myös aloitteleville kampaajille koulu.
Maanantaisin oppilailla oli mallipäivä, jolloin he saivat tuoda asiakkaita leikkauksiin.
Asiakkaat oltiin hankittu 'model hunting' - systeemillä, jolla siis he itse menivät kadulle jakamaan flyereita ja pääsivät näin itse valitsemaan itselleen asiakkaan. Muuten oppilaat toimivatkin salongissa assistentteina. Assistenttejen tehtäviin kuuluu lähinnä erilaiset siivoustehtävät ja asiakkaiden hiustenpesu. Joissakin harvoissa tapauksissa myös föönaus.
Debbie, joka oli yksi kampaaja Sacossa, oli vasta valmistunut Sacon koulutuksesta ja päässyt siis siitä suoraan aloittamaan työt samaiseen liikkeeseen.

Liikkeessä pääasiassa käytettiin Kevin Murphyn muotoilutuotteita, sekä Alfaparf Milano Semi Di Linoa.
Wella oli taas puolestaan väreissä käytössä. Myynnissä olevissa tuotteissa löytyi myös Sebastiania.

Richard, Brett, Tommy, JR, Debbie, Patricia ja Simon hoitivat hiustenleikkuut,
Leila, My-Ha ja Sam puolestaan tekivät värjäyksiä.
Assistentteina kampaamossa toimi Enrica ja Teddy.

Suoristusraudat, föönit, sakset, harjat ja kammat sekä kapat kulki Sacon nimellä.
Saco on voittanut monta hairdressing awardia ja onkin erittäin arvostettu kampaamo Lontoossa.





----------------------------------------------------------------------------------------------Julia

Salakon omistaja Jimo Salako on suunnitellut ja toteuttanut liikkeensä sisustuksen omannäköisekseen, hyvin taiteelliseksi. Sisustus on kuitenkin hyvin kodikas samanaikaisesti. Hieno ominaisuus on myös salongin muuntautumiskyky, sillä järjestyksen voi muuttaa milloin vain liikuteltavien huonekalujen ansiosta.
Poikkeavaa on myös se, että kaikki Salakon työntekijät ovat session työntekijöitä, eli he eivät vietä kaikki päiviään vain salongissa, vaan tekevät työtä myös kuvauksissa, sekä muotinäytöksissä. 
(Kaksiin kuvauksiin olenkin jo päässyt mukaan!)

Yksi liikkeen pääideoista on ollut tehdä siitä koti niin asiakkaille kuin työntekijöillekin. Ja siinä onkin onnistuttu paremmin kuin hyvin! Kodikkuuden luo sisustuksen lisäksi mahtava työporukka! Tässä liikkeessä kaikki on tasavertaisia eikä asiakastakaan kohdella eri tavalla oli hän malli, kuninkaallinen tai kotiäiti. 


Seuraavaksi hieman tarkempaa esittelyä kuvien kera:


Salako on hyvinkin erilainen kampaamo, mutta vain hyvällä tavalla! Salakon sisustus poikkeaa muista kampaamoista taiteellisuudellaan. Kun ovesta kävelee sisään näkee oikealla puolellaan kauniin lasikorokkeen, jonka päälliosa on täynnä muotilehtiä, sekä erilaisia taidekirjoja.
Oikealta löytyy myös työpöytä, jonka ääressä varaukset ym. hoidetaan.


Salongin ikkunasta on näkymä George Streetille. Marylebonen alue on hyvin tyylikästä ja kallista aluetta. Se on kuitenkin myös melko rauhallisen oloinen alue läheisyydestään Oxford Streettiin  huolimatta. Salonki on vain noin viiden minuutin kävelymatkan päässä Marble Archin metroasemalta.


Ovesta tultaessa vasemmalla on ''odotustila'', jossa on kaksi mukavaa nojatuolia. Tuolien välisellä pöydällä on aina tarjolla uusimmat muotilehdet, sekä tuoreita omenoita.


Yksi suuri eroavaisuus muihin kampaamoihin verrattuna on se, että Salako on muuntautumiskykyinen. Mitään ei ole kiinnitetty seinään tai lattiaan ja näin salongin voi muuttaa aina mieleisekseen, vaikka päivittäin. Lattiat ovat tarkoituksella jätetty kuluneen näköiseksi. Se tuo oman ilmeensä koko paikkaan. Itseasiassa lattia sopii täydellisesti salongin tyyliin.


Tässä näkymää portaista alakertaan mentäessä. Alakerrassa on ''seurustelutilat'', jotka eivät ole kuitenkaan suljettu pois asiakkailta. Tämä luo kotoisen ja tasavertaisen tunnelman asiakkaillekin, kun heitä ei mennä ''piiloon'' missään vaiheessa. 
Portaiden alla on minikeittiö, jossa asiakkaalle valmistetaan teet ja kahvit. Tarjolla on aina myös vettä (niin normaalia, kuin mineraali vettäkin), sekä appelsiinimehua. 


Alakerrassa on myös mahdollisuus tehdä asiakasta. Tästä ominaisuudesta pidän todella paljon, kun saa oman mielensä mukaan valita millaisissa tiloissa asiakkaansa tekee. 


Pesupaikkoja on kaksi. Molemmat on perinteisiä brittiläisiä pesupaikkoja, joissa siis seistään sivulla. 
Viereisillä hyllyillä ovat pyyhkeet, shampoot, hoitoaineet ja hiusnaamiot. 
Väreille, suteille yms. on oma hyllykkönsä hieman sivummassa. 
Tässä salongissa on käytössä Sebastianin shampoot, muotoilutuotteet ym, Wellan värit, sekä Nano Keratin tuotteet brazilian blow dry'ta varten. 


Tämän pöydän äärellä on lisää ajankohtaisia muotilehtiä, sekä lasit kuohuvaa juotavaa varten, jota asiakkaille silloin tällöin tarjoillaankin. Pöydältä löytyy myös pienet kaiuttimet, joihin saa kiinnitettyä iPhonen/iPodin, sekä ilmaisen Wi-Fin tunnukset. 
Myös tämän pöydän ääressä on tehty asiakkaita. Enemmänkseen Brazilian blow dry -asiakkaita.
Pöydän ympärille voidaan kokoontua myös kokousten merkeissä tai vaikkapa juhlatilanteissa. 

Alakertaan on tällä viikolla luotu uusi työpiste, tämän pöydän sekä sohvan väliseen tilaan. Tulevaisuudessa ikkunoiden eteen tullaan kehittämään jonkun näköiset verhot, jotta liike saadaan muunnettua valokuvastudioksi.
Kehitteillä on tällä hetkellä myös omat Salako-hiustenhoito tuotteet. 



Tässä vielä pientä luettavaa:


-------------------------------------------------------------------------------------------------Minna

Decadence Salon sijaitsee Bloomsburyn alueella, joka on myös hieman hienompaa aluetta. Ihan lähellä on myös suurin osa Lontoon yliopistin rakennuksista, mikä näkyy myös asiakaskunnassa: on paljon opiskelijoita, opettajia sekä muita yliopiston työntekijöitä. Asiakkaita Decadencessa on kaikenlaisia: on nuorta, hieman vanhempaa, opiskelijaa, kiireistä bisnesmiestä, hienostonaista ja lasta. Kampaamon sisustus on melko ylellinen ja tyylikäs, mukana on myös hieman vintage-tyyliä. Yksi kampaamon periaatteista on, että asiakas voi tulla kampaamoon kuin kotiinsa ja voi rentoutua siellä aivan täysin. Siinä on mielestäni onnistuttu hyvin.


Ensimmäisenä, kun kampaamoon astelee sisälle, vasemmalla on vastaanottotiski ja odotustila, jossa on mahdollista lukea tuorempia muotilehtiä. Pöydällä on myös vihko, johon asiakkaat voivat kirjoittaa omia Lontoo-vinkkejään, esimerkiksi siitä, missä kannattaa käydä syömässä tai juhlimassa.


Kampaamon oikealla seinustalla on viisi työpistettä, joihin kuuluu peili, asiakastuoli ja pieni laatikollinen taso, jossa säilytetään föönit ja pienet peilit. Decadencessa käytetään työkärryjä vain, kun tehdään värejä tai kampauksia.


Yläkerran "perällä" on kolme pesupaikkaa. Tuotteina käytetään label.m:ää, joka on Suomessa hieman tuntemattomampi tuotesarja. Label.m on Tony&Guyn kehittämä sarja, joka on muun muassa Lontoon muotiviikkojen virallinen hiustuotesarja. Toni&Guy on siis brittiläinen kampaamoketju, jolla on nykyään 42 maassa kampaamoja. Heillä on myös kampaajakoulutusta saatavilla, ja heidän koulustaan onkin valmistunut kaksi Decadencen työntekijää. "Hemmottelusarjana" on Moroccanoil. Väreissä käytetään Schwarzkopfia.


Uutuutena kampaamossa on parturihuone, joka on tarkoitettu ainoastaan miehille. Kuvien ottohetkellä huone oli remontissa, mutta siellä on massiivinen tuoli, suuri peili sekä hyllytasoja tarvikkeita varten. Lontoossa miesten "grooming"-palvelut ovat nousseet muotiin viimeaikoina, ja sen takia Decadence haluaa panostaa myöskin miesten hemmotteluun. Kampaamon alakerrassa työskentelee kosmetologi, jolla on siellä suurehkot työtilat.

----------------------------------------------------------------------------------------------Sofia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti